Italian Bergamosta lennettiin Lappeenrannan lentokentälle vielä pitkään maaliskuulle asti, vaikka koko Italia julistettiin epidemia-alueeksi jo maaliskuun alussa, Seura kertoo.
Lennot loppuivat vasta 11. maaliskuuta lentoyhtiö Ryanairin päätöksellä. Siinä vaiheessa koronavirusepidemia oli riehunut Bergamossa jo usean viikon ajan. Ryanair ei vastannut Seuran haastattelupyyntöön muun muassa siitä, miksi yhtiö jatkoi riskialttiita Bergamon-lentoja 11. maaliskuuta saakka. Muut lentokentät eivät ole käyttäneet Lappeenrannan lentokenttää
Seuran selvityksessä ilmenee, että lennot saivat jatkua epidemia-alueelta pitkälti sen vuoksi, että oli epäselvää, kenen vastuulle päätös lentokentän sulkemisesta kuuluu. Lappeenrannan lentokenttä siirtyi vuonna 2016 valtionyhtiö Finavialta Lappeenrannan kaupungin omistamalle säätiölle. Liiketoimintaa pyörittää lentokenttäsäätiön omistama kaupunginyhtiö.
Kaupunginjohtaja Kimmo Jarva sanoo Seuralle, että Lappeenrannan kaupunginhallitus keskusteli epävirallisesti helmikuun lopulta lähtien Bergamon-lentojen riskeistä. Jarva sanoo, että kaupunginhallituksen yleisen näkemyksen mukaan lennot olisi pitänyt lopettaa. Konkreettisia päätöksiä lentokentän sulkemisesta ei kuitenkaan tehty, sillä Jarvan mukaan kaupunki ei voi itsenäisesti tehdä päätöksiä lentokentän sulkemisesta.
– Kaupunki ei itsenäisesti tee päätöksiä, vaan viranomaiset ohjaavat päätöksentekoa. Sellainen käsitys meillä oli, että Traficom tai terveysviranomaiset eli aluehallintovirasto ohjaavat sitä asiaa, Jarva sanoo Seuralle.
Traficomin näkemyksen mukaan päätös lentokentän sulkemisesta kuuluu kaupungille. Traficom voi määrätä lentokentän suljettavaksi vain, jos kentän ylläpito osoittautuu esimerkiksi teknisesti turvattomaksi. Sen sijaan lentojen myötä mahdollisesti syntyvien tautiriskien arviointi ei kuulu Traficomille.
– Lappeenrannan kenttä on yksityinen kaupungin omistama kenttä, ja kaupunki itse päättää sen auki olemisesta tai kiinni pitämisestä, Traficomin johtaja Jari Pöntinen sanoo Seuralle.
Seuran haastattelema Itä-Suomen yliopiston kunta-alan professori Asko Uoti ei ole tarkkaan perehtynyt Lappeenrannan maaliskuun tapauksiin, mutta muistuttaa yleisellä tasolla, että lentokenttähallinnolla on normaaliaikoinakin velvollisuus reagoida välittömästi esimerkiksi lentoturvallisuuden vaarantaviin sääoloihin. Tämä reagointivelvollisuus koskee myös epidemia- tai pandemia-aikoja. Kaupungilla puolestaan on aina velvollisuus suojella asukkaitaan ja estää tartuntatauteja leviämästä jo pelkän tartuntatautilain perusteella.
Verkkouutisten näkemän sähköpostikirjeenvaihdon perusteella lentokenttä katsoi maaliskuussa toimivansa viranomaisten ohjeiden mukaan. Lentokentältä vastattiin maaliskuun 8. päivänä kansalaisen viestiin, jossa kysyttiin, miksei lennot korona-alueilta kuten Milanosta yhä sallitaan, vaikka ne voivat levittää virusta Suomeen.
– Lentoasemamme palvelee normaalisti kaikkia operaatioita ja lentoreiteistä taas päätökset tekevät lentoyhtiöt itse. He myös tulevat noudattamaan matkustusrajoitteita, mikäli niitä asetetaan, Lappeenrannan lentokentän maapalveluesimies Janne Paajanen vastasi viestiin.
– Me lentoasemana emme siis viivyttele lentojen perumisessa, sillä meillä ei ole tähän asiaan päätäntävaltaa. Toimimme täysin THL:n, Eksoten sekä Traficomin ohjeiden mukaan ja seuraamme tilanteen kehittymistä aktiivisesti, Paajanen jatkoi.
Edit. 12.4.2020 klo 11.00: Lisätty tieto sähköpostiviestistä