Verkkouutiset

Alkoholi

MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Verottajan yllätys – IL: Sadat suomalaiset saivat alkoholin nettiostojen verot takaisin

Verohallinto on palauttanut alkoholin valmisteveron korkoineen 400:lle suomalaiselle, jotka olivat tilanneet alkoholia ulkomailta, uutisoi Iltalehti.

Syynä tähän on verottajan muuttunut tulkinta: aiemmin etäostoiksi katsotut tapaukset olivat todellisuudessa etämyyntiä. Jälkimmäisessä tapauksessa verovelvollisuus kuuluu myyjälle.

Etäoston tekevä kuluttaja järjestää itse alkoholin kuljetuksen ja on verovelvollinen. Etämyynnissä sen sijaan myyjä osallistuu tuotteen kuljetuksen järjestämiseen ja on näin ollen verovelvollinen. Moni suomalainen on saanut takaisinmaksuja tilanteissa, joissa valmistevero oli peritty virheellisesti ostajalta.

Verohallinnon valmisteverotuksen johtava veroasiantuntija Piia Lax kertoo, että vuonna 2022 aloitetussa alkoholin nettikaupan tehovalvonnassa tehtiin virheitä, sillä hanke oli nopea ja virhealtis. Laxin mukaan tehovalvonnan aikana havaittiin myyjien osallistuvan kuljetuksiin enemmän kuin aiemmin ajateltiin.

Laki tai sen tulkinta ei ole muuttunut, vaan kyseessä ovat tehovalvonnassa tehdyt virheet, kertoo Lax.

Tehovalvontahankkeen seurauksena alkoholin tilausmäärät ulkomailta vähenivät yli 60 prosentilla. Tulevaisuudessa odotetaan lakimuutosta, joka tekisi ostajat yhteisvastuullisiksi myyjien laiminlyöntien takia, mikä todennäköisesti vähentäisi ulkomaisia alkoholihankintoja entisestään.

Tehovalvontahankkeen seurauksena virheellisesti perityt valmisteverot selvisivät sittemmin Verohallinnon kattavasta selvityksestä.

USU: Alkoholia voi tulevaisuudessa tilata verkosta lahjaksi

Alkoholin verkkokaupan ja kotiinkuljetuksen mahdollistavassa lakiluonnoksessa ei aiota rajoittaa kerralla kuljetettavan alkoholin määrää, uutisoi Uutissuomalainen.

Sosiaali- ja terveysministeriön turvallisuus- ja terveys -osaston johtaja Jari Keinäsen mukaan alkoholia voi tilata myös lahjaksi eli alkoholin voi vastaanottaa muukin henkilö kuin tilaaja.

Tilaajan täytyy olla täysi-ikäinen ja hänen täytyy tunnistautua.

– Myös tilauksen vastaanottajan täytyy olla täysi-ikäinen ja kuljettajan pitää varmistaa vastaanottajan ikä todennettavasti eli niin, että siitä jää tieto järjestelmään, Keinänen kertoo Uutissuomalaiselle.

Yritysten lähettien tai vastaavien vastuulle tulee myös sen valvonta, ettei alkoholia luovuteta päihtyneille.

Alkoholijuomien kotiinkuljetusmahdollisuus koskisi kaikkia vähittäiskaupassa myytäviä eli tällä hetkellä korkeintaan 8 prosenttia alkoholia sisältäviä juomia. Lisäksi Alko saisi myydä kotiinkuljetuksella kaikkia juomia.

Lakiin on suunnitteilla samanlainen myyntirajoitus kuin vähittäiskaupassa eli alkoholia voidaan kuljettaa kotiinkuljetuksena vain kello 9–21.

Keinäsen mukaan lakiluonnoksen valmistelu on jo pitkällä ja se lähtee lausuntokierrokselle viimeistään heinäkuun alussa. Eduskunta pääsee näillä näkymin käsittelemään lakiesitystä syysistuntokauden alussa.

Nopeimmillaan laki voi tulla voimaan vuoden 2025 alussa.

Nämä miedot viinit ovat myyneet parhaiten ruokakaupoissa

Miedot viinit saapuivat ruokakauppoihin 10. kesäkuuta.

Uudentyyppiset tuotteet ovat K-ryhmän mukaan kiinnostaneet kuluttajia ensimmäisellä myyntiviikolla ennakkoarvioita enemmän.

K-ryhmän Osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilän mukaan vasta tulevat viikot näyttävät tarkemmin, mihin suuntaan kysyntä kehittyy. Suurin kiinnostus myymälöissä on kohdistunut valkoviineihin, ja viikonloppuna kuohuviinit nostivat rooliaan.

– Valkoviineissä onkin hyviä, luonnostaan 8-prosenttisia vaihtoehtoja kevyempien kesäruokien tai vaikka kaupasta ostetun sushin kanssa nautittavaksi, Erkkilä sanoo tiedotteessa.

– Tämä tuo kuluttajille lisäksi heidän arvostamaansa joustavuutta pyhien ja viikonloppujen ruokajuomien hankintaan. Lähestyvään juhannukseenkin on nyt helppo hankkia viini samalla kun tekee muutkin ruokaostokset, hän toteaa.

K-ryhmän mukaan oluisiin ja siidereihin odotetaan valmistajilta vielä valikoimatäydennyksiä.

Myös S-ryhmän myymälöissä uudet juomat herättivät asiakkaiden kiinnostuksen. S-ryhmän kaupoissa valkoviinit ovat olleet selkeä suosikki. Myös pienet pakkauskoot ovat kiinnostaneet asiakkaita.

Yllätykseksi S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho mainitsee punaviinien odotusta suuremman kysynnän.

– Tämä ensimmäinen viikko ei varmastikaan vielä täysin kuvasta viinien kysyntää kaupoissamme pitkällä tähtäimellä. Ensimmäisinä päivinä valkoviinin rinnalla erityisesti uusia mietoja punaviinejä haluttiin kokeilla ja jopa yllätykseksemme punaviinit olivat ensimmäisinä myyntipäivinä ostetumpia kuin kuohuviinit, Päällysaho kertoo tiedotteessa.

– Viikonloppua lähestyttäessä kuohuviinit nousivat kuitenkin myynnin volyymissa. Selkeä ilmiö on ollut viinin ostaminen pienessä pakkauskoossa, esimerkiksi kuohuviini kahden desilitran pulloissa, hän jatkaa.

Päällysahon mukaan juhannusviikko on aina myyntitilastoissa poikkeuksellinen, joten pitkälle meneviä johtopäätöksiä mietojen viinien kysynnästä on vaikea vetää ensimmäisten viikkojen pohjalta.

Hänen arvioi, että erityisesti miedot kuohuviinit kiinnostavat asiakkaita juhannuksen alla.

– Varsinkin mökkijuhannuksen viettäjiä helpottaa se, että aiempaa monipuolisempi juomavalikoima löytyy nyt entistä paremmin matkan varrelta myös pienistä myymälöistä ja paikkakunnilta, joissa aiemmin ei ole voinut ostaa viiniä, pohtii Päällysaho.

Yhtenäinen viiniosasto lisäsi S-ryhmien liikkeissä myös alkoholittomien viinien suosiota viime viikolla.

Alkoholin kokonaiskulutus vähentynyt edelleen

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL:n tuoreen tilaston mukaan alkoholijuomien kokonaiskulutus Suomessa oli 8,7 litraa sataprosenttisena alkoholina 15 vuotta täyttänyttä asukasta kohti. Tämä on 2,4 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2022.

Alkoholijuomien kokonaiskulutus muodostuu alkoholijuomien vähittäismyynnistä ja anniskelumyynnistä Suomessa sekä suomalaisten ulkomailta tuomasta alkoholista ja alkoholin verkko-ostoista.

Alkoholin kokonaiskulutus on ollut laskussa vuodesta 2007.

– Alkoholinkulutuksen väheneminen on hyvä asia, joka on vaikuttanut myönteisesti suomalaisten terveyteen ja hyvinvointiin. Vahvempien alkoholijuomien saatavuuden lisääminen nakertaa vähitellen pohjaa kansalliselta alkoholipolitiikalta, ja siten myös suotuisalta kehitykseltä alkoholin kokonaiskulutuksessa, sanoo THL:n johtava asiantuntija Thomas Karlsson.

Alkoholijuomien myynnissä on alueellisia eroja

Alkoholia myydään enemmän Itä- kuin Länsi-Suomessa, ja enemmän Pohjois- kuin Etelä-Suomessa. Pohjois-Suomen (10,5 litraa 100-prosenttista alkoholia per 15 vuotta täyttänyt asukas) myyntiä nostaa matkailu ja Itä-Suomen mökkipaikkakunnilla Etelä-Savossa (9,3 litraa) ja Etelä-Karjalassa (8,6 litraa) myyntimääriin vaikuttavat myös kesäasukkaat.

Itä-Suomen hyvinvointialueilla alkoholisairastavuus ja -kuolleisuus ovat kuitenkin Länsi-Suomea suurempia, joten myös alueiden vakituiset asukkaat kuluttavat enemmän alkoholia kuin Länsi-Suomessa.

– Uudenmaan jakautuminen pienemmiksi hyvinvointialueiksi toi esiin sen, että Itä-, Keski- ja Länsi-Uudellamaalla myydään koko maan keskitasoa vähemmän alkoholia. Helsingissä myydään koko maan keskiarvon verran, kertoo THL:n erityisasiantuntija Marke Jääskeläinen.

Etelä-, Keski- ja Pohjois-Pohjanmaan sekä Pohjanmaan hyvinvointialueilla myydään maan keskiarvoa (7,4 litraa) vähemmän alkoholia. Vähiten alkoholia myytiin vuonna 2023 Pohjanmaan hyvinvointialueella eli kuusi litraa. Ahvenanmaan myynnin vähäisyyttä selittää ahvenanmaalaisten risteilyaluksilta hankkima alkoholi.

– Alueelliset erot myynnissä korostavat sitä, että valtakunnallisella alkoholipolitiikalla on erilaisia vaikutuksia alueellisesti, oli kyse sitten järjestyshäiriöistä, tapaturmista tai pidemmän aikavälin kuormituksesta sote-palveluissa. Tänä vuonna sote-rahoitusta on leikattu samalla kun vahvempien alkoholijuomien saatavuutta laajennettiin. Tämä voi lisätä kuormitusta myös sote-palveluissa, Karlsson arvioi.

Alkoholijuomien kulutus ravintoloissa ja matkustajatuonti lisääntyivät

Alkoholijuomien ostaminen vähittäismyynnistä eli päivittäistavarakaupoista ja Alkosta väheni viime vuonna kolme prosenttia. Vähittäiskulutuksen osuus kokonaiskulutuksesta oli 75 prosenttia, joten sen väheneminen vaikutti kokonaiskulutukseen enemmän kuin matkustajatuonnin ja anniskelukulutuksen kasvu.

Alkoholijuomien ostaminen ulkomaisista verkkokaupoista väheni huomattavasti, noin 62 prosenttia vuoteen 2022 verrattuna.

– Alkoholijuomien kulutuksen jakautumisessa eri hankintakanaviin näkyy edelleen paluu koronapandemiaa edeltävään tilanteeseen. Anniskelukulutus ravintoloissa lisääntyi hieman vähittäismyynnin edelleen vähentyessä. Myös matkustajatuonti lisääntyi toista vuotta peräkkäin, Jääskeläinen kertoo.

Juomasekoitusten kulutus lisääntyi lähes 15 prosenttia vuoteen 2022 verrattuna. Muiden juomaryhmien kulutus väheni.
Oluet olivat edelleen suurin juomaryhmä 46 prosentin osuudella. Väkevien alkoholijuomien osuus kulutuksesta oli 21 prosenttia, ja mietojen viinien osuus 20 prosenttia.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Verkkouutisissa mainostamalla tavoitat

100 000 suomalaista päivässä

Meiltä on pyydetty tehokasta, pienille budjeteille sopivaa mainosratkaisua. Niinpä teimme sellaisen, katselet sitä parhaillaan. Tarvitset vain hyvän idean, kuvan, otsikon ja 280 euroa.

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)