Verkkouutiset

Lentoliikenne

MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Saksan vihreä ulkoministeri rikkoi itse päättämäänsä lentokieltoa – piti päästä pois EM-ottelusta

Saksan vihreä ulkoministeri Annalena Baerbock ei piitannut puolueensa Frankfurtin lentokentälle taistelemasta yöllisestä lentokiellosta, vaan hänen käyttämänsä kone nousi lentoasemalta kello 23.54.

Annalena Baerbock oli katsomassa Frankfurtissa pelattua jalkapallon EM-kisojen ottelua, josta hän lähti Luxemburgiin.

Reilun 180 kilometrin lentomatka taittui asiasta kertoneen Bild-lehden mukaan erityisluvalla.

Saksan suurimmalla kentällä Frankfurtissa on kaikki lennot kielletty kello 23:n ja 05:n välillä.

Ennen viime kuussa alkaneita jalkapallon EM-kisoja kieltoon yritettiin saada lievennyksiä, mutta Saksan vihreät vastustivat tiukasti kaikkia myönnytyksiä ja ilmoittivat, että rautateitse on kattavat liikenneyhteydet.

Ultrapienet hiukkaset voivat olla terveysriski lentoasemien lähellä

Alankomaalainen ympäristökonsulttitoimisto CE Delft kehottaa uudessa raportissaan seuraamaan tarkemmin ultrapieniä hiukkasia (UFP, ultrafine particles) – yhtä kaupallisen ilmailun ei-hiilidioksidiperäistä vaikutusta – nostaen esiin sen mahdolliset vaikutukset lentoasemien lähellä asuvien ihmisten terveyteen.

EU:n päästökauppajärjestelmän (EU ETS) vuonna 2023 hyväksytyt säädökset sisältävät jo mekanismin ei-hiilidioksidiperäisten vaikutusten seurannalle, kun taas ilmanlaatudirektiivi (AAQD) edellyttää UFP:idenkin seurantaa, mutta ei määrittele terveydelle vaarallisten UFP-pitoisuuksien raja-arvoja. UFP:t ovat pienhiukkasia, joiden halkaisija on noin tuhannesosa ihmisen hiuksen paksuudesta, mikä tekee niiden pitoisuuksien mittaamisesta vaikeaa mutta mahdollistaa niiden pääsyn ihmiskehoon, josta niitä on löydetty verestä, aivoista ja raskaana olevien naisten istukoista.

Ultrapienet hiukkaset on liitetty muun muassa sydän-, hengityselin- ja neurologisiin sairauksiin sekä raskauteen liittyviin ongelmiin. Koska UFP:itä syntyy muun muassa lentoliikenteen päästöissä, ne vaikuttavat erityisesti lentoasemien lähellä eläviin ihmisiin. Euroopan 32:n vilkkaimman lentoaseman läheisyydessä asuu 51,5 miljoonaa ihmistä. Tutkijat kehottavatkin perustamaan näytteenottoasemia lentoasemien lähelle EU:n jäsenvaltioissa UFP-pitoisuuksien selvittämiseksi seuraavaa ilmanlaatudirektiivin tarkistusta varten.

Polttoaineen vetykäsittelyllä voitaisiin lentoliikenteen UFP-päästöjä vähentää jopa 70 prosenttia ja mahdollisesti myös UFP:iden terveysvaikutuksia samassa suhteessa. Maantie- ja laivaliikenteen polttoaineille vetykäsittely on jo arkipäivää. Käyttöön lisääntyvässä määrin tulevat kestävät lentopolttoaineet (SAF) sisältävät myös vähemmän UFP:itä kuin standardikerosiini.

Uusi Airbus A320neo -matkustajakone tuotiin eilen Venäjälle

Venäjä on onnistunut pakotteista huolimatta tuomaan maahan uuden Airbus A320neo -matkustajakoneen. Tuonnista raportoi venäjänkielinen Telegram-kanava Aviatsionnaja Antresol. Kone, jonka valmistusnumero on 8774, lennettiin Omanin pääkaupungista Masqatista 17. kesäkuuta vastaisena yönä Moskovan Vnukovon kansainväliselle lentoasemalle.

Telegram-kanava jäljitti koneen rekisteröintihistorian, jonka mukaan Airbus Corporate Jets myi koneen liikesuihkukoneena vuoden 2019 lopussa sanmarinolaiselle Sorens Aerolle. Elokuussa 2022 se siirrettiin azerbaidžanilaiselle SW Business Aviationille, jolloin sen rekisterinumero vaihtui T7-HHH:sta 4K-5555:ksi.

Kone on vieraillut toistuvasti Vnukovossa helmikuusta 2021 lähtien, ja sitä ennen kone vietti noin vuoden Sveitsin Baselissa, jossa se sai VIP-sisustuksen. Flightradarin mukaan kone lennettiin heinäkuussa 2023 Turkin Bodrumiin, jossa se viipyi kahdeksan kuukautta.

Kuluvan vuoden keväällä kone kävi Bodrumista kahdesti Azerbaidžanin pääkaupungissa Bakussa, kunnes se 4. kesäkuuta lennettiin Masqatiin. Siellä se sai tadžikistanilaisen rekisterinumeron EY-565 ja 10 päivää myöhemmin 16. kesäkuuta venäläisen rekisteritunnuksen RA-73889. Kaksi päivää aiemmin Venäjän federaation ilmaliikennevirasto oli myöntänyt koneelle lentokelpoisuustodistuksen.

Koneen uusi omistaja ja operaattori on venäläinen lentoyhtiö North-West Air Company, joka on erikoistunut VIP-kuljetuksiin.

Koneen todellinen omistaja lienee yksityishenkilö, joka on ostanut koneen omaan konelaivastoonsa. Tähän viittaa se, että alkuperäinen, San Marinoon rekisteröity ostaja Sorens Aero on todennäköinen pöytälaatikkoyritys. Sen puhelinnumero ja osoite ovat Maltalla, joka on tunnettu EU-kansalaisuuksien myöntäjä Venäjän eliitille.

Airbus A320neosta tuli Venäjän ensimmäinen ACJ:n neo-tuoteperheen liikesuihkukone. Se on paranneltu versio A320-kapearunkokoneesta ja pystyy viemään 25 matkustajaa yli 11 000 kilometrin päähän ilman välilaskuja. Maksimilentoaika on 13 tuntia.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Verkkouutisissa mainostamalla tavoitat

100 000 suomalaista päivässä

Meiltä on pyydetty tehokasta, pienille budjeteille sopivaa mainosratkaisua. Niinpä teimme sellaisen, katselet sitä parhaillaan. Tarvitset vain hyvän idean, kuvan, otsikon ja 280 euroa.

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)