Verkkouutiset

Sähköauto

MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Ensimmäinen venäläinen Atom-sähköauto paljastui nolosti kiinalaiseksi

Ensimmäinen sarjatuotantoon tuleva venäläinen sähköauto on vastatuulessa ja jopa venäläismediassa surkutellaan hankkeen tilaa. Atom-auton tuotantoversio on nimittäin käytännössä kiinalainen eikä venäläinen tuote.

Asiasta tässä kertova venäläinen Mashnews toteaa jo juttunsa otsikossa, että ”venäläinen ’Atom’ paljastuikin joksikin muuksi kuin venäläiseksi”.

Venäläisjutun mukaan väitetysti jo pian myyntiin tuleva pieni sähköauto tullaankin valmistamaan pääasiallisesti Kiinassa. Venäläistä autossa on ilmeisesti vain alusta ja käyttöjärjestelmä. Sähkömoottori, akusto, ohjausjärjestelmä ja kaikki muukin elektroniikka tulee taas Kiinasta.

Mashnews toteaa, että Atom on ollut alun perinkin kansainvälinen projekti. Auton muotoilu on tehty Italiassa. Voimalinjan suunnittelusta ovat taas vastanneet jutun mukaan saksalaiset ja kiinalaiset asiantuntijat. Tästä kaikesta huolimatta auton piti tulla tuotantoon vuonna 2025 niin, että 60-70 prosenttia sen komponenteista olisi venäläisiä. Nyt voidaan sivuston mukaan puhua parhaimmillaankin 10-20 prosentista.

Pääsyyksi tilanteeseen kerrotaan, että Venäjällä ei yksinkertaisesti valmisteta lainkaan sellaisia komponentteja, joita Atomin kaltaisen ajoneuvon tuotanto vaatii. Venäjän autoilijoiden liiton puheenjohtaja Sergei Kanajev tarjoilee kuitenkin myös toisen selityksen. Hän syyttää hyökkäyssotaa Ukrainassa. Tätä pidetään artikkelissa uskottavana.

– Haluaisimme valmistaa paljonkin asioita Venäjällä, mutta pakotteiden takia meillä on hyvin vähän valinnanvaraa. Tuotanto on keskitettävä joko siviilitarpeisiin tai sotilaallisiin tarpeisiin, Kanajev selittää.

Bensiiniautoilijoita pännii polttoaineen hinta ja sähköautoilijoita verotus

Santander selvitti, kuinka paljon autoiluun käytetään rahaa, kuinka monia kiinnostaisi sähköautoilu kustannussyistä, ja mikä autoilun kuluissa harmittaa eniten.

Santanderin YouGovilla teettämässä tutkimuksessa 800 autoilijalta kysyttiin, kuinka paljon heille kertyy vuodessa autoilun kuluja, joita ovat esimerkiksi polttoaine tai sähkö, huollot ja korjaukset, verot ja vakuutukset.

Alle tonnilla vuodessa autoilee 13 prosenttia vastaajista. Sama määrä vastaajia ilmoitti, ettei tiedä, paljonko heillä kuluu rahaa vuodessa. Kolmasosa käyttää autoiluun 1 000–2 000 euroa ja toinen kolmasosa 2 000–4 000 euroa vuodessa.

Sähköautoilun pienemmistä kustannuksista polttomoottoriautoiluun verrattuna puhutaan paljon, ja Santanderin tutkimuksessakin tämä ero tuli esiin. Viime vuoden aikana kaikkien vastaajien mukaan eniten autoilukuluissa on kasvanut polttoaineen tai sähkön hinta. Vähiten muutosta tai kasvua ovat huomanneet täyssähkö- ja hybridiautoilijat.

Vastaajista 60 prosenttia oli havainnut selvää tai jonkinlaista kasvua huolto- ja korjauskustannuksissa, mutta sähköautoilijoilla kasvu oli vähäisintä tai he olivat huomanneet eniten jopa kulujen pienentymistä.

Sähköautoilijoilla on vähiten harmituksen aiheita

Autoilun kustannuksissa vastaajia harmitti selkeästi eniten polttoaineen tai sähkön hinnan nousu. Sen nimesi kaikista vastaajista 45 prosenttia, mutta täyssähköautoilijoista vain 12 prosenttia.

Toisena harmituslistalla oli verotus (16 %) ja kolmantena korjauskulut (14 %). Viidesosaa sähköautoilijoista ei ota päähän mikään kyselyssä luetelluista autoilukustannuksista.

Sähköautoilijoille harmittavin kustannus on verotus. Heistä 38 prosenttia valitsi sen, kun muiden autojen kohdalla se ärsytti vain 12–28 prosenttia vastaajista. Pienin harmituksen aihe heille oli korjauskulut (4 %), joka pänni huomattavasti enemmän muita autoilijoita.

– Sähköautoilijoiden verotusharmitukseen on saattanut vaikuttaa aiemmin käyty keskustelu täyssähköisten työsuhdeautojen verokannusteesta luopumisesta. Onneksi tästä ideasta luovuttiin ja hallitus linjasi kehysriihessään, että täyssähköisten työsuhdeautojen verokannustetta jatketaan vuosina 2026–2029, toteaa Santanderin toimitusjohtaja ja kaupallinen johtaja Kari Kauppinen.

Nuorempia kiinnostaa sähköautoilu kustannussyistä

Santanderin viime syksyn kuluttajakyselyssä tärkein syy omistaa sähköauto tai harkita sen hankintaa oli ajamisen edullisuus. Näin kertoi lähes 70 prosenttia vastaajasta.

Nyt kysyttiin, olisitko kiinnostunut vaihtamaan autosi sähköautoon autoilukustannusten pienentämiseksi. Kolmannes vastaajista kertoi olevansa erittäin tai melko kiinnostunut. Innokkaimpia ovat 18–29-vuotiaat, joista yli puolet vastasi kyllä.

Vähiten ajatuksesta innostuvat yli 60-vuotiaat, joista viidennestä kiinnostaisi vaihtaminen. Nykyisin hybridillä ajavia sähköautoilun edullisuus kiehtoo eniten, sillä puolet heistä on erittäin tai melko kiinnostunut vaihdosta.

Taloustilanne lykkää auton korjausta

Neljäsosa vastaajista kertoi, että on siirtänyt auton korjausta viime aikojen epävakaan taloustilanteen takia. Eniten lykkääjiä on 18–29-vuotiaissa, yli kymmenen vuotta vanhalla autolla ajavissa sekä bensa- ja dieselautoilijoissa.

– Autoiluun kuluu rahaa, ja monilla se on ollut viime aikoina tiukassa esimerkiksi hintojen ja korkojen nousun takia. Hyväkuntoinen auto on kuitenkin tärkeä niin turvallisuuden kuin ajomukavuuden kannalta, joten korjauksen lykkäämiseen ei kuitenkaan tulisi ryhtyä, Kauppinen sanoo.

YouGovin Santanderille toteuttamaan kyselyyn vastasi 802 yli 18-vuotiasta suomalaista, jotka ajavat autolla (muulla kuin työsuhde- tai leasing-autolla) ainakin joskus. Vastaajista 64 prosenttia ajaa bensa-autolla, 21 prosenttia dieselillä, 13 prosenttia hybridillä tai täyssähköautolla.

Varoitus sähköautojen renkaista HS:ssä: Vaihdossa isot riskit

Täyssähköautojen renkaanvaihto vaatii renkaiden vaihtoa tekeviltä yrityksiltä erityistä osaamista ja tietynlaista laitteistoa, kertoo Helsingin Sanomat.

Haasteita aiheuttaa muun muassa auton nostaminen. Täyssähköautot ovat akkujensa vuoksi hyvin painavia. Tunkin asettaminen sähköauton alle vaatii tarkkuutta, sillä akkukotelo on vaarassa vaurioitua, mikäli tunkin asettaa sen alle. Apuna auton nostamiseen voi käyttää auton valmistajalta tilattavia kumisia nostotyynyjä helpottamaan nostamista.

Myös ilmajouset vaikeuttavat nostamista, sillä auto hakeutuu tasapainoon jousituksen avulla eikä tällöin välttämättä nouse ilmaan. Ilmajousituksia löytyy nykyään myös monesta polttomoottoriautosta.

Kaikki renkaiden vaihtoa tekevät yritykset eivät vaihda renkaita täyssähköautoihin, sillä se vaatii erityisosaamista ja sähköautoille sopivia laitteita. Täyssähköauton omistajan kannattaakin etukäteen selvittää renkaidenvaihtoaikaa varatessaan, onko kyseisessä paikassa sopivat laitteet renkaiden vaihtoon.

Roihupellon Rengas oy:n myyjä Juuso Alanen ei suosittele vaihtamaan sähköauton renkaita itse.

– Siinä on niin monta asiaa, jotka voivat mennä mönkään, Alanen sanoo Helsingin Sanomille.

Moottori selvitti: Tällaisessa käytössä sähköauto on bensiiniautoa edullisempi

Moottori-lehti selvitti, kumman omistaminen tulee loppujen lopuksi edullisemmaksi: täyssähköauton vai bensiiniauton?

Vertailussa oli yhteensä kymmenen sähkö- tai bensiiniautoa. Kaikki vertailun ajoneuvot olivat uusimpia malleja.

Moottorin vertailussa autoja vertailtiin kustannukset edellä, ottamatta huomioon käyttöön liittyviä yksityiskohtia.

Vertailussa ilmeni, että sähköautojen hankintahinnat ovat korkeammat kuin bensiiniautoissa. Monissa automalleissa hintaero oli jopa noin 10 000 euroa. Vaikka hintaero näyttää suurelta, Moottorin mukaan sitä ei pidä pelästyä.

Tämä perustuu siihen, että uutta autoa hankkiessa ostaja ei menetä koko rahasummaa, jos auton vaihtaa myöhemmin. Autolla on nimittäin jälleenmyyntiarvoa, joka vaihtelee autojen kesken yksilöllisesti.

Pelkän ostohinnan sijasta Moottori suositteleekin kiinnittämään huomiota auton arvon alenemiseen. Hintavertailussa havaittiin, että sähköautoissa hinnat laskevat hieman bensiiniautoja nopeammin.

Myös autojen vakuutuksissa on suuria eroja. Selvityksessä havaittiin, että sähköautoissa vakuutukset ovat yleensä jonkin verran kalliimpia.

Pitkässä juoksussa sähköauton pitäminen voi kuitenkin tulla edullisemmaksi. Tämä perustuu etenkin siihen, että sähköauton ylläpitokustannukset tulevat bensiiniautoa pienemmäksi. Erot tulevat sitä suuremmiksi, mitä isompia vuotuiset kilometrit autolla ovat.

Pienemmät ylläpitokustannukset voivat johtaa tilanteeseen, että runsaassa ajossa sähköautolla ajaminen voi tulla taloudellisesti bensiiniautolla ajamista kannattavammaksi. Käytännössä tämä johtaa tilanteeseen, jossa sähköauton kalliimpi hankintahinta on mahdollista ”ajaa kiinni”.

Vertailussa ei otettu huomioon autoihin tehtäviä korjauksia eikä renkaisiin liittyviä kustannuksia.

Sähköautojen rekisteröintien määrä pudonnut reippaasti

Tammi-maaliskuussa rekisteröitiin vajaat 18 500 henkilöautoa, mikä on 12 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin, kertoo Tilastokeskus.

Maaliskuussa ensirekisteröitiin kaikkiaan 6 486 henkilöautoa. Tämä on 16 prosenttia edellisvuotista vähemmän. Täyssähköautoja ensirekisteröitiin 1 852, eli 36 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan vuosi sitten.

– Uusien autojen tilauskanta on heikko. Epävarmuus taloudesta ja käyttövoimista voivat vaikuttaa kehityksen taustalla. Myös satamalakko on mitä ilmeisimmin vähentänyt ensirekisteröintejä, Tilastokeskuksen liikennetilastojen yliaktuaari Nico Maunula arvioi.

Maunula muistuttaa, että henkilöautojen ensirekisteröinneissä trendi on ollut jo pitkään laskeva. Viime vuonna rekisteröintien määrä ylitti kuitenkin muutamalla tuhannella edeltävän vuoden tason.

Vuonna 2023 henkilöautoja ensirekisteröitiin yhteensä 87 509. Vielä 2000-luvun alussa uusia autoja rekisteröitiin useana vuotena lähes 150 000.

150 000 uuden auton vuosittainen taso onkin useassa yhteydessä arvioitu Suomen autokannan uusiutumisen edellytykseksi. Tällä hetkellä tästä tasosta ollaan yli 60 000 auton päässä.

– Viime vuoden kasvu selittyy osittain sähköautojen tilausjonojen purkautumisella. Osa viime vuonna rekisteröidyistä uusista sähköautoista oli tilattu jo vuonna 2022, jolloin käytössä oli vielä 2 000 euron hankintatuki, Maunula kertoo.

Sähköautojen osuus kääntyi laskuun

Tammi-maaliskuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 26 prosenttia oli täyssähköautoja. Vuotta aiemmin vastaava osuus oli 31 prosenttia.

Korkeimmillaan osuus on ollut syyskuussa 2023, jolloin yli 40 prosenttia rekisteröidyistä uusista henkilöautoista oli täyssähköisiä. Tuolloin sähköautoja rekisteröitiin jo enemmän kuin bensiinikäyttöisiä henkilöautoja.

– Myös bensa-autojen ensirekisteröintimäärät ovat laskeneet alkuvuonna, mutta niiden osuus kaikista ensirekisteröinneistä on kasvanut vuodentakaiseen verrattuna, Maunula sanoo.

Noin 45 prosenttia tammi-maaliskuussa rekisteröidyistä uusista henkilöautoista oli bensiinikäyttöisiä. Dieselautojen osuus oli kuusi prosenttia ja ladattavien hybridien 23 prosenttia.

– Ladattavia hybridejä ensirekisteröitiin alkuvuonna sekä määrällisesti että etenkin suhteellisesti enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna, Maunula toteaa.

Siinä missä uusien autojen ensirekisteröinnit ovat vähentyneet, käytettyjen autojen maahantuonti on lisääntynyt. Tammi-maaliskuussa käytettynä yksittäismaahantuotuja henkilöautoja rekisteröitiin yhteensä 9 375, mikä oli 22 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

– Käytettynä on tuotu maahan erityisesti täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä. Viime vuonna näiden ladattavien autojen osuus kaikista maahantuoduista henkilöautoista oli peräti 64 prosenttia, Maunula kertoo.

Tammi-maaliskuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 45 prosenttia rekisteröitiin Uudellemaalle. Sähköautoissa Uudenmaan osuus oli suurempi, 53 prosenttia.

Tulossa maanteiden ”sähkömammutit”

Teräsyhtiö SSAB Europe ja VR:n logistiikkaliiketoiminnasta vastaava VR Transpoint ovat käynnistäneet yhteishankkeen raskaan teollisuuden kuljetusten sähköistämiseksi.

VR investoi vähäpäästöisiin maantiekuljetuksiin hankkimalla täyssähkörekkoja, jotka tulevat SSAB Europen kuljetuksiin. Hankittavat rekat kuuluvat kokonaismassaltaan suurimpiin, jotka liikennöivät sähköisesti säännöllisissä asiakastoimituksissa Suomessa. SSAB Europe puolestaan investoi raskaan kaluston latauspisteisiin.

VR Transpoint ja SSAB Europe kertovat tiedotteessa tavoitteenaan olevan hiilidioksidipäästöjen leikkaaminen kuljetuksista nopealla aikataululla.

VR investoi kahteen täyssähköiseen puoliperävaunuyhdistelmään, joissa vetoautoina toimivat Scania 40R täyssähkökuorma-autot. Yhdistelmät aloittavat kaupallisen liikennöinnin tämän vuoden lopussa SSAB:n Hämeenlinnan tehtaan lähialueen terästoimituksissa.

Uudet täyssähkörekat, ”sähkömammutit”, ovat uusinta teknologiaa ja vähentävät myös meluhaittoja, sillä sähkömoottori ei itsessään tuota ääntä.

Tavoitteena raskaiden kuljetusten sähköistäminen

– Päästöjen vähentäminen on tärkeää myös maantiekuljetuksissa. Asiakkaille räätälöidyt logistiikkaratkaisut ovat osa strategiaamme vähentää kuljetustemme päästöjä entisestään. Investoimalla uuteen ympäristöystävälliseen kalustoon parannamme kuljetus- ja energiatehokkuutta sekä pienennämme liikenteen päästöjä, sanoo VR Transpointin maantielogistiikan johtaja Tommi Välimäki.

SSAB Europe rakennuttaa Hämeenlinnan tehtaalleen latauspisteitä raskaalle kalustolle. Uusilla sähkörekoilla tullaan liikennöimään SSAB:n terästuotteiden kuljetuksia jopa yli sadan kilometrin säteellä Hämeenlinnan tehtaasta.

– Hanke tukee tavoitettamme poistaa hiilidioksidipäästöt suurelta osin omista toiminnoistamme arviolta vuonna 2030, sanoo SSAB:n Hämeenlinnan tehtaanjohtaja Anders Ek.

– Haluamme olla osaltamme mahdollistamassa tuotteidemme kuljetusten sähköistämisen tarjoamalla latauspisteitä, joita raskaalle liikenteelle ei vielä ole juurikaan tarjolla, jatkaa Ek.

Käyttöön otettavat täyssähköiset ajoneuvoyhdistelmät ovat kokonaispainoltaan 64 tonnia ja yhdistelmät liikkuvat sähköisten Scania 40R rekkavetureiden voimalla.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Verkkouutisissa mainostamalla tavoitat

100 000 suomalaista päivässä

Meiltä on pyydetty tehokasta, pienille budjeteille sopivaa mainosratkaisua. Niinpä teimme sellaisen, katselet sitä parhaillaan. Tarvitset vain hyvän idean, kuvan, otsikon ja 280 euroa.

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)