Verkkouutiset

Temu

MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Temu haastettiin oikeuteen: Onko sen sovellukseen piilotettu vakoiluohjelma?

Yhdysvalloissa Arkansasin osavaltion pääsyyttäjä on haastanut kiinalaisen shoppailusovelluksen omistajayhtiön oikeuteen.

Syyttäjä viittaa syytteessä yksittäisen yhdysvaltalaistoimijan kirjoittamaan raporttiin. Se osoittaa, miten häijysti Temun sovellus vaatii rajoittamattomia käyttöoikeuksia esimerkiksi kameraan, sijaintiin, tekstiviesteihin, yhteystietoihin ja kaikkeen muuhun puhelimessa.

Kun Temu on asennettu ja sille on annettu käyttöoikeuksia, se on suunniteltu siten että se voi muuttaa saamiaan käyttöoikeuksia omia päin – ilman että puhelimen omistaja huomaa. Väitetysti Temu voisi näin ohittaa myös älypuhelimessa olevat käyttöjärjestelmätason suojaukset.

Oikeusjutusta kertovan Ars Technican mukaan Arkansasin osavaltio syyttää nyt Temun omistajayhtiö PDD Holdinginsia Arkansasin kansalaisten tietojen luovuttamisesta Kiinan valtiolle. PDD on toki perustettu Kiinassa, mutta muutti tietosuojahuolien vuoksi pääkonttorinsa Irlantiin.

Arkansasin syytteessä lainataan viime syksynä julkaistua raporttia, jonka laatija kutsuu Temun sovellusta vakoiluohjelmaksi. Raportin laatija on tutkinut Temun Andoid- ja IOS-käyttöjärjestelmille tarkoitettuja sovelluksia yleisillä sovellusturvallisuuden selvittämiseen tarkoitetuilla työkaluilla ja saanut tuloksia, joita pitää hälyttävinä.

Sovellusten rakenne on hyvin monimutkainen, kirjoittajan mukaan ehkä tarkoituksella, ja teknisessä tiedonsiirron turvaamisessa on puutteita. Kirjoittaja antaa ymmärtää, että sovellus itsessään on vakoilu- tai haittaohjelma tai sitten sen sisälle on syötetty haittakoodia sisältävä toinen ohjelmisto.

Raportin uskottavuutta ei ole voitu vahvistaa riippumattomista lähteistä.

Tiedossa kuitenkin on, että PDD Holdings -yhtiön valmistama toinen sovellus, Pindoduo, poistettiin Googlen sovelluskaupasta maaliskuussa 2023. Google reagoi sen jälkeen, kun tästä Kiinassa suositusta verkkokauppasovelluksesta löytyi haittaohjelma. Tämän jälkeen myös Temu päivitti sovellustaan ja poisti sieltä samoja sovelluspakettitiedostoja (APK) kuin mitä Pindoduossa oli käytössä.

Ars Technica tavoitti Temun edustajat Arkansasin pääsyyttäjän nostaman syytteen johdosta. Temun edustajat olivat tyrmistyneitä ja kiistivät kaikki esitetyt väitteet. Temun viestintä sanoi lehdelle, että pitää ymmärrettävänä, että kun alalle tulee uusi toimija jonka liiketoimintamalli on ”innovatiivinen”, ihmisille saattaa syntyä väärinkäsityksiä.

Myös Euroopassa Temun ”innovatiivisuus” on herättänyt huolta. Kuluttajaliitto ja eurooppalaiset kuluttajajärjestöt ovat kattojärjestönsä BEUC:n kanssa jättäneet viranomaisille ja EU-komissiolle valituksen Temun toiminnasta.

– Temu käyttää hyväkseen dark patterns -käytänteitä, joka on hyvin manipuloivaa, sanoi Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell Verkkouutisille aiemmin kesäkuussa.

Suomessa monet Temusta tuotteita tilanneet kuluttajat ovat havainneet, että tilausten sisältö ei aina vastaa tilattua. Lisäksi tilausten toimittamisessa on ollut merkittäviä ongelmia: joidenkin kokemusten mukaan jopa vain noin joka kolmas lähetys on saapunut tilaajalle.

Lue myös: Asiantuntijan mukaan Temu manipuloi asiakkaita ”dark patterns” -käytännöillä – Näin yhtiö vastaa

 

 

 

 

 

 

 

Asiantuntijan mukaan Temu manipuloi asiakkaita ”dark patterns” -käytännöillä – Näin yhtiö vastaa

Kiinalainen verkkokauppa Temu on tullut karmit kaulassa kotimaisille ja eurooppalaisille markkinoille. Se on lyönyt läpi aggressiivisella mainonnalla ja markkinonnilla.

Markkinointi on ollut tehokasta. Temu on yli 50-vuotiaiden suomalaisten suosituin nettikauppa. Se on Suomessa niin kuin muissakin Pohjoismaissa kolmen suurimman verkkokaupan joukossa.

– Temun tuotteet ovat hyvin heikkolaatuisia, mutta se kilpailee hinnalla ja mitä tahansa kuluttaja hakeekin niin Temulla on tarjota jonkinlainen halpisversio, sanoo Jyväskylän yliopiston tutkijatohtori Jussi Nyrhinen Verkkouutisille.

– On hyvin todennäköistä, että Temu puhuttelee yli 50-vuotiaita ja varsinkin miehiä sen takia, että tässä ikäryhmässä miehet ovat hyvinkin hintatietoisia. He tarttuvat halpaan mainokseen ja voivat katua, kun tuote tulee perille. Nuoret taas käyttävät paljon sosiaalista mediaa ja
eivät ole niin kouliintuneita kuluttajia, sanoo Nyrhinen.

Nuoret Temu tavoittaa juuri sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median lisäksi Temu käyttää hakukonemainontaa ja Googlen verkkosivumainontaa.

– Temu on ostanut paljon verkkomainostilaa Googlelta ja verkkosivustoilta. Näiden lisäksi se kerää evästeiden avulla paljon tietoa käyttäjistä ja käyttää paljon kohdennettua mainontaa. Mainokset ovat käyttäjille räätälöityjä, Nyrhinen sanoo.

– Temu on alustatyyppinen ja sen takia se pystyy puskemaan tuotteitaan aggressiivisella mainonnalla kuluttajille, asiantuntija jatkaa.

Kuluttajajärjestöt ympäri Euroopan ovat jättäneet valituksen Temun toiminnasta viranomaisille ja EU-komissiolle. Yksi syy, miksi kuluttajajärjestöt ovat ryhtyneet toimiin Temua vastaan on juuri sen päällekäyvässä mainonnassa.

– Temu käyttää dark patterns -käytänteitä hyväkseen, joka on hyvin manipuloivaa. Temu haluaa saada kuluttajat kuluttamaan enemmän kuin on tarkoituksena. Esimerkiksi jos asiakas haluaa sulkea Temu-tilinsä, niin siitä on tehty hyvin vaikeaa, sanoo Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell Verkkouutisille.

Temu ei allekirjoita väitteitä.

– Tavoitteenamme on luoda siten mukaansatempaava ja miellyttävä ostokokemus, ei manipuloida asiakkaita. Olimme melko yllättyneitä kuullessamme, että lähestymistapamme vuorovaikutteiseen verkko-ostamiseen saatetaan kokea harhaanjohtavaksi. Tämä ei ollut koskaan tarkoituksemme, yhtiön viestinnästä vastataan Verkkouutisille.

Kuluttajajärjestöt ovat tehneet komissiolle valituksen

Kuluttajaliitto ja eurooppalaiset kuluttajajärjestöt ovat kattojärjestönsä BEUC:n kanssa jättäneet viranomaisille ja EU-komissiolle valituksen Temun toiminnasta.

– Olemme Euroopassa tehneet yhteistyötä eri kuluttajajärjestöjen kanssa, koska meidän mielestämme Temu rikkoo EU:n digipalvelulakia, sanoo Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.

– Italiassa tehtiin jo vuoden 2023 syksyllä havainto, että yhdeksän kolmestatoista Temusta ostetusta kosmetiikkatuotteesta ei sisältänyt ainesosaluetteloa ollenkaan tai se oli tuotteessa vain osittain. Saksalainen kuluttajajärjestö epäilee taas Temun näyttävän harhaanjohtavia tuotearvosteluja ja hinnanalennuksia.

Temun viestinnästä vastataan, että yhtiö tekee esimerkiksi yhteistyötä Saksan kuluttajaliittojen kattojärjestö VZBV:n kanssa ja on sitoutunut käsittelemään yhtiön toimintatavoista esitettyjä huolenaiheita, joista monet kuuluvat BEUC:n valituksen piiriin.

Kuluttajajärjestöt ovat yhdessä valittaneet, ettei Temu noudata DSA:ta eli EU:n uutta digipalvelulakia. Järjestöjen mukaan Temu ei tarjoa riittävää jäljitettävyyttä alustallaan, jossa eri alihankkijat myyvät tuotteitaan. Yhtenä syynä valitukselle ovat jo mainitut dark patterns -käytänteet, joita Temun sanotaan soveltavan.

– Suhtaudumme BEUC:n valitukseen erittäin vakavasti ja tutkimme sen perusteellisesti. Toivomme voivamme jatkaa vuoropuhelua asiaankuuluvien sidosryhmien kanssa, jotta voimme parantaa Temun palvelua kuluttajille. Jos havaitsemme parannettavaa, haluamme tehdä yhdessä töitä parantaaksemme palveluamme ja korjataksemme mahdolliset puutteet, Temun viestinnästä vastataan.

Dark patterns tarkoittaa petollisia käytänteitä. Ne saa saavat verkkosivun käyttäjät toimimaan oman etunsa tai alkuperäisten aikomustensa vastaisesti. Jussi Nyrhisen mukaan Temu tekee tätä tekemällä sivustosta esimerkiksi hyvin pelinomaisen.

– Toivoisin, että viranomaiset puuttuisivat Temun toimintaan. Temu houkuttelee tekemään impulssiostoksia ja tämä yhdistettynä maksamisen helppouteen voi johtaa asiakkaalla laskuihin, joita ei pystytä hoitamaan, Nyrhinen sanoo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Verkkouutisissa mainostamalla tavoitat

100 000 suomalaista päivässä

Meiltä on pyydetty tehokasta, pienille budjeteille sopivaa mainosratkaisua. Niinpä teimme sellaisen, katselet sitä parhaillaan. Tarvitset vain hyvän idean, kuvan, otsikon ja 280 euroa.

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)