Saksan hallitus oli kutsunut autoteollisuuden edustajat keskiviikoksi huippukokoukseen Berliiniin. Ennen kokousta julkisuudessa väläyteltiin jopa joidenkin dieselkäyttöisten autojen kieltämistä, mutta sellaisiin toimiin Saksan hallituksella ei olisi ollut halua.
Ennakkotietojen mukaan Saksan hallituksen edustajat olisivat esittäneet, että vanhat dieselautot kutsuttaisiin tehtaalle ja niihin tehtäisiin ohjelmistopäivitys sekä muutoksia moottoriin.
Lopulta kokouksen kompromissiksi tulivat autonomistajille vapaaehtoiset ohjelmistopäivitykset, joilla typpioksidipäästöjä vähennetään.
Autonvalmistajat suostuivat siihen, että ohjelmistopäivitykset tehdään yli viiteen miljoonaan dieselkäyttöiseen henkilöautoon valmistajien laskuun. Lukemassa ovat kuitenkin mukana ne 2,5 miljoonaa Volkswagenin ajoneuvoa, joihin on jo aiemmin päätetty tehdä ohjelmistopäivitys.
Ohjelmistopäivityksen on tarkoitus vähentää ajoneuvon typpioksidipäästöjä keskimäärin 25–30 prosentilla.
Nämä ohjelmistopäivitykset koskevat ennen kaikkea Euro 5 -päästöluokan ajoneuvoja ja osin Euro 6 -päästöluokan autoja. Näitä on Saksan teillä yhteensä 8,6 miljoonaa kappaletta. Vanhempien päästöluokan autojen (Euro 1–4) omistajille tarjotaan korvausta uuden dieselauton tai sähköauton ostamiseksi. Korvauksen suuruus ei ole toistaiseksi tiedossa. Vanhempiin dieselautoihin ei tehdä mitään ohjelmistopäivityksiä tai korjauksia. On kuitenkin edelleen uhkana, että kaupungit kieltäisivät niiden käytön.
Lisäksi kokouksessa päätettiin perustaa 500 miljoonan euron rahasto, jonka tarkoituksena on investoida kaupunki-ilman puhtauteen. Rahaston pääoman maksavat puoliksi autoteollisuus ja liittovaltio.
Kuluttajien luottamus koetuksella
Spiegel Online kertoo, että kokouksen kompromissilla tuskin on minkäänlaista vaikutusta kaupunki-ilman laatuun. Kokouksen taustalla nimittäin oli se, että suurissa kaupungeissa kuten Münchenissä, Stuttgartissa tai Hampurissa ilman typpioksidipitoisuudet ylittävät selvästi turvallisina pidettävät arvot – ja syypäänä ovat ennen kaikkea dieselkäyttöiset autot.
Ohjelmistopäivityksen jälkeen pakokaasujen puhdistusjärjestelmä on autossa koko ajan päällä. Aiemmin autonvalmistajat ovat perustelleet pakokaasujen puhdistusjärjestelmän sammuttamista moottoreiden suojaamisella. Nyt autonvalmistajat ovat sitä mieltä, että järjestelmän pitämisellä koko ajan päällä ei ole mitään merkitystä moottorin tehoon, kulutukseen tai elinikään.
Spiegel Online arvioi, että huippukokouksen tulos on, että kuluttajien luottamus dieselautoihin romahtaa. Kokouksen vähäisillä tuloksilla voi olla vaikutusta myös luottamukseen poliittista päätöksentekoprosessia kohtaan, kun päätöksentekijät olivat valmiita tekemään päätöksensä suoraan autoteollisuuden toiveiden mukaisesti.
Saksan autoteollisuus on dieselautoja suosivan strategiansa kanssa vaikeuksissa, kun dieselpäästöihin liittyvät skandaalit ovat paljastaneet teollisuuden juonikuvion. Saksan autoteollisuus on ollut enemmän kuin valmis tiukkoihin hiilidioksidipäästörajoitteisiin, koska dieselautojen hiilidioksidipäästöt ovat bensiinikäyttöisiä autoja pienemmät. Jos nyt dieselautojen myynti kääntyy laskuun ja bensiinikäyttöisten autojen myynti jälleen nousuun, se tulee saksalaiselle autoteollisuudelle kalliiksi.