KL: Työmatkakulujen vähennyskelpoisuus ja kilometrikorvaukset saattavat jäädä historiaan

Suomeen suunnitellaan liikenneuudistusta, joka vähentäisi merkittävästi työmatka-autoilun tukemista.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kauppalehden saamien tietojen mukaan hallitus suunnittelee suurta liikenneuudistusta, jonka myötä esimerkiksi työnantajan tarjoamat pysäköintiedut, matkakulujen vähennyskelpoisuus ja kilometrikorvaukset saattavat jäädä historiaan. Uudistus koskettaisi rajusti siis työmatkansa autoilevia henkilöitä.

Henkilöautolla yksin ajettavien matkojen määrä halutaan alas ja ihmiset käyttämään enemmän joukkoliikennettä. Esimerkiksi työsuhdematkalipun käyttöä pyritään lisäämään.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Nykyisistä auto- ja ajoneuvoveroista ollaan tietojen mukaan luopumassa. Ne aiotaan korvata uusilla asiakasmaksuilla.

Autoveron poistolla pyritään uusimaan autokantaa. Tavoitteena on, että uusien henkilöautojen päästöt olisivat lähellä EU:n keskiarvoa ja Suomessa olisi vähintään 250 000 sähköautoa vuonna 2030. Suuripäästöisten autojen ostajille kaavaillaan lisämaksuja ja vähäpäästöisten autojen hankkijoille jonkinlaista porkkanaa.

Suunnitteilla on erillinen liikenneverkkoyhtiö, jonka rahoitus haalittaisiin kasaan autoilijoilta kerättävinä asiakasmaksuina, jotka ilmeisesti porrastetaan ajoneuvon päästöjen tai käyttövoiman mukaan.

Autoilijoilta kerättävillä uusilla maksuilla kustannettaisiin tieverkon ylläpidon lisäksi ilmastotoimet ja älykäs liikenne. Liikenteen energiatehokkuutta halutaan parantaa ja liikenteen automaatiota lisätä sekä helpottaa etätyön tekoa ja etäasiointia.

Liikenneväylien ylläpidon ja rahoittamisen vaatimat resurssit halutaan irrottaa valtion budjetista. Valtio aikoo osallistua vahvemmin kaupunkien kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen hankkeiden rahoittamiseen. Koko liikennemarkkinoiden uudistamisen kustannusten kunnille ja valtiolle arvioidaan nousevan satoihin miljooniin euroihin.

Biopolttoaineiden jakeluvelvoitelakia jatketaan myös vuoden 2020 jälkeen. Tavoitteena on, että biopolttoaineiden laskennallinen osuus jakelijan kaikesta kulutukseen toimittamasta polttoaineesta olisi 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Uudistuksen taustalla vaikuttaa Pariisin ilmastosopimus, jonka tavoitteisiin yltämiseksi Suomen on vähennettävä liikenteen aiheuttamia päästöjä merkittävästi.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)