Hallituksen riveistä ei herunut ymmärrystä opposition vaatimuksille koulutusleikkausten perumisesta ja oppivelvollisuuden pidentämisestä eduskunnan välikysymyskeskustelussa keskiviikkona. Välikysymys koski koulutuksen esiarvoistumista ja sen takana oli koko oppositio.
Debatissa sinisten ryhmäjohtaja Simon Elo katsoi, että oppositiosta esitettyjen vaatimusten myötä – liittyen myös varhaiskasvatukseen – ”jonkinlaista oppivelvollisuutta halutaan käytännössä pidentää 3-4 vuotta maksaen 200 miljoonaa euroa vuodessa”. Hän heitti tähän liittyen myös kysymyksen, haluavatkohan kansalaiset, että ”Touko Aalto kasvattaa lapsesi”.
– Punavihreät haluavat ylipäätään tehdä nämä ja lisäksi perua koulutusleikkaukset, aktiivimallin, purkaa kaikki indeksijäädytykset, ryöstää Sitran kassan, palauttaa lomarahat, hoitaa hoitajamitoituksen, lisätä ilmastorahoitusta ja kehitysapua, perua autoveron kevennykset, muuttaa EU-politiikan, sulkea Nato-oven, luetteli Elo.
Samaan hengenvetoon Elo ihmetteli, miten yhtälö on mahdollinen, jos samalla halutaan vähentää verojen kertymistä ja lainanottoa:
– Tämä on punavihreä konkurssi tämä teidän vaihtoehtonne. Tämä ei ole todellinen vaihtoehto.
Vihreiden puheenjohtaja ja välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Touko Aalto totesi saman tien Elolle jättävänsä tämän ”täysin epäasialliset puheet omaan arvoonsa” ja jatkoi:
– Kysynkin aikooko hallitus laittaa kauniiden puheiden katteeksi lisää rahaa kevään kehysriihessä ja perua tehtyjä koulutusleikkauksia, jotka ovat vieneet kauniilta puheilta pohjaa ja johtaneet tilanteeseen, jossa sukupuolten väliset oppimiserot ovat OECD-maiden suurimmat ja jossa perheiden tulot, asuinpaikka ja koulutustausta vaikuttavat yhä enemmän lasten koultusmenestykseen.
Oppivelvollisuuden pidentäminen sai kannatusta debatissa etenkin vasemmistopuolueista. Kokoomuksesta nähtiin, että tämä olisi ”mekaaninen ratkaisu”:
– Oppivelvollisuuden noston on todella mekaaninen ratkaisu monisyiseen ongelmaan. Kun tavoitteena on, että yhä useampi nuori suorittaisi vähintään toisen asteen koulutuksen, pitäisi pohtia tähän liittyviä edellytyksiä. Ne luodaan erityisesti peruskoulussa, painotti kansanedustaja Sari Multala.