– Suomen pääkaupunkiseudun ei tarvitse olla ruuhkamaksuissa edelläkävijä. Etätyön lisääntyminen, autokannan ennakoitua nopeammat päästövähenemät sekä kävelyn ja pyöräilyn suosion lisääntyminen vievät pohjaa pois ruuhkamaksuilta. Jäljelle jäisivät vain haitat sekä yrityksille että omaa autoa työn tai arjen sujuvuuden kannalta tarvitseville, toteaa keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen.
Hän sanoo, että moni pienituloinen, jolla ei ole etätyömahdollisuutta, tulee töihin pääkaupunkiseudun ytimeen kehän takaa ja maksut pienentäisivät käteen jäävää tuloa.
– Ruuhkamaksut kohtelisivat epätasa-arvoisesti ihmisiä myös pääkaupunkiseudun sisällä, sillä joukkoliikenne ei ole sujuvaa kaikkiin suuntiin. Esimerkiksi lasten harrastukset voivat edellyttää tosiasiassa oman auton käyttöä toimivan joukkoliikenneyhteyden puuttuessa.
Pakarisen mukaan ”sosiaalinen oikeudenmukaisuus unohtuu nyt ruuhkamaksuja ajavilta ekovasemmistopuolueilta, joiden luulisi puolustavan tasa-arvoa”.
– Ruuhkamaksut synnyttäisivät liikenneköyhyyttä, jossa ihmisten vapautta liikkua rajoitetaan, ihmettelee Pakarinen.
– Ruuhkamaksut vähentävät tutkimusten mukaan myös sukulaisten tai ystävien tapaamisia. Koronan jälkeisessä ajassa sosiaalista pääomaa tulisi vahvistaa, ei heikentää, hän jatkaa.