Uutissuomalaisen ja Opettajien Ammattijärjestö OAJ:n opettajille tehdystä kyselystä ilmenee, että kaksi viidestä opettajasta pitää työskentelykoulunsa digitaalisia välineitä vanhentuneina tai puutteellisina.
Joka neljäs vastaaja moittii koulunsa verkkoja hitaiksi tai huonosti toimiviksi. Vastaajista 45 prosenttia arvioi opetukseen soveltuvia digitaalisia välineitä olevan koulussaan riittävästi ja 48 prosenttia pitää koulunsa verkkoja toimivina ja riittävän nopeina.
Lisäksi joka neljäs kyselyyn vastannut ei koe saaneensa riittävästi täydennyskoulutusta digipedagogiikkaan eli digitaalisten välineiden käyttöön opetuksessa. Kahdeksan prosenttia ei ole saanut koulutusta lainkaan. Vastaajista 44 prosenttia kertoo saaneensa koulutusta jonkin verran, noin joka viides runsaasti.
Tulokset ovat linjassa digitaalisuudesta aiemmin tehtyjen selvitysten kanssa.
– Keskimäärin asiat ovat kunnossa, mutta on alueita tai kouluja, joissa ne eivät ole kunnossa. Parantamisen varaa on, kommentoi Kuntaliiton opetus- ja kulttuuriyksikön johtaja Terhi Päivärinta Uutissuomalaiselle.
Opettajat suhtautuvat digitaalisuuteen kyselyn mukaan varsin myönteisesti. Puolet vastaajista arvioi digitaalisuuden edistäneen oppimista omassa työskentelykoulussaan jonkin verran, neljä prosenttia vastaajista paljon. Opettajista 14 prosenttia arvioi, että digitaalisuus on haitannut oppimista. Vajaa kolmannes vastaajista ei nähnyt sen vaikuttaneen oppimiseen mitenkään.
Uutissuomalaisen ja OAJ:n kyselyyn vastasi runsas 340 opettajaa.