Uutissuomalaisen ja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n kyselyyn vastanneista opettajista 91 prosenttia kertoi uuden opetussuunnitelman eli ”opsin” lisänneen heidän työmääräänsä. Joka kolmas arvioi työmäärän lisääntyneen runsaasti.
Vain prosentti ilmoitti työmäärän hiukan vähentyneen ja loput eivät kokeneet työmäärän muuttuneen.
– Kun lukee avovastauksia, sieltä pomppaa erityisesti esiin jatkuva arviointi, toteaa perusopetuksen erityisasiantuntija Jaakko Salo OAJ:sta Uutissuomalaiselle.
Uudessa opetussuunnitelmassa korostetaan lukukausien aikana toteutettavan ja oppimista tukevan arvioinnin tärkeyttä. Vaikka tämän niin sanotun formatiivisen palautteen on alun perin tarkoitettu olevan opettajan keskustelua oppilaiden kanssa oppituntien sisällä, siitä on paikallisella tasolla saattanut tulla vaatimus säännöllisestä kirjallisesta palautteesta. Tämä arviointi ei ole korvannut mitään aiemmin tehtyä työtä, vaan tullut sen lisäksi.
Salon mukaan kunnassa on ääritapauksessa voitu määrätä opettajat arvioimaan jokaista oppilasta kerran viikossa sähköisellä arviointityökalulla.
Kyselyyn vastasi runsaat 340 peruskoulun opettajaa ympäri Suomen. OAJ lähetti opetussuunnitelmakyselyn satunnaisotannalla valituille 2 500 jäsenelleen, jotka opettavat peruskouluissa. Kysely tehtiin yhteistyössä Uutissuomalaisen aloitteesta.
Vaikka vastausprosentti jäi alhaiseksi, Jaakko Salo uskoo tulosten kertovan opettajien tunnelmista melko luotettavasti.