Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin useita vuosia kehittämä mobiiliajokortti ei ole toteutumassa, kertoo Uutissuomalainen.
Digi- ja väestötietovirastossa (DVV) kehitetään digitaalista identiteettilompakkoa, joka sisältäisi digitaalisen henkilöllisyystodistuksen ja voi sisältää myöhemmin esimerkiksi digitaalisen ajokortin.
– Näyttää siltä, että suunta on tämä. DVV ottaa kopin jatkokehityksestä, sanoo palvelukokonaisuuden päällikkö Max Fogdell Traficomista, Uutissuomalaiselle.
Traficom julkaisi mobiiliajokortin sisältävän Autoilija-sovelluksen testikäyttöön joulukuussa 2017. Toukokuussa 2019 se avasi sovelluksesta rajatun beta-version. Sillä oli noin 40[nbsp]000 käyttäjää.
Beta otettiin pois käytöstä helmikuussa 2020. Uutta versiota kehitettiin, mutta työ keskeytettiin kolmen kuukauden kuluttua taloussyiden takia. Aikataulua projektin mahdolliselle jatkamiselle ei annettu.
– Päätös keskeyttämisestä on voimassa. Suunnitelmaa projektin käynnistämisestä uudelleen ei ole, Fogdell sanoo.
Erityisasiantuntija Juha Mitrunen valtiovarainministeriöstä kertoo, että tavoitteena on saada digilompakko ja mobiilihenkilökortti valmiiksi ensi vuonna (2022) ja käyttöön seuraavana vuonna (2023). Hän kertoo, että jatkossa lompakkoon on helppoa liittää muitakin henkilökohtaisia tietoja, kuten ajokortti. Fyysinen ajokortti säilyy silti jatkossakin.
Alun perin DVV:ssä kehitettiin digitaalista henkilöllisyyttä: mobiilihenkilökorttia, jonka avulla kansalaiset voisivat muun muassa tunnistautua julkishallinnon palveluihin sähköisesti. Hanke perustuu hallitusohjelmaan, ja se käynnistettiin viime lokakuussa.
– Alkuun tehtiin mobiilihenkilökorttia, nyt tehdäänkin digilompakkoa. Kyse on isosta ekosysteemistä. Kun tulee pienikin muutos, kaikki pitää miettiä uusiksi, Mitrunen kertoo.
Sekä Fogdell että Mitrunen ovat sitä mieltä, että Traficomin tekemä työ mobiiliajokortin kehittämiseksi ei mene hukkaan.
– Projekti oli onnistunut. Suunnitteluvaiheesta mentiin toteutukseen poikkeuksellisen nopeasti, ja vastaanotto oli positiivinen. Saimme paljon kokemusta ja tiedämme, miten tällaista kannattaa tehdä, Fogdell sanoo.