Verotusoikeuden puuttuminen voi heikentää merkittävästi maakuntien kannustimia tuotannon tehostamiseen sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisessä, arvioivat Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) tutkijat tiedotteessa.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuu on suunniteltu sote- ja maakuntauudistuksessa siirrettäväksi kunnilta maakunnille. Maakunnat saisivat rahoituksen sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamiseen kahdesta lähteestä: valtion myöntämänä budjettina ja palvelujen käyttäjien maksamista asiakasmaksuista.
Sote-palvelujen järjestämisen siirtämisen maakunnille toivotaan tuottavan säästöjä. Tutkijoiden mukaan rahoitusmalli, jossa maakunnilla ei ole verotusoikeutta, voi kuitenkin heikentää merkittävästi maakuntien kannustimia tuotannon tehostamiseen, sillä se johtaa hyvin todennäköisesti niin sanottuun pehmeän budjettirajoitteen ongelmaan.
Pehmeällä budjettikurilla tarkoitetaan tilannetta, jossa valtio viime kädessä pelastaa taloudelliseen ahdinkoon joutuneet maakunnat tai myöntää niille lisärahoitusta.
Kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden sekä muista maista saatujen kokemusten valossa pehmeän budjettirajoitteen ongelma on erityisen relevantti terveyspalvelujen järjestämisen tapauksessa.
Tutkijoiden mukaan verotusoikeuden myöntäminen maakunnille todennäköisesti vähentäisi pehmeän budjettirajoitteen ongelmaa sekä kannustaisi maakuntia järjestämään sote-palvelut tehokkaammin tai kustannuksia säästäen.