Yksityiset hoivapalveluyhtiöt ovat saaneet julkisuudessa osakseen voimasta kritiikkiä viime päivinä.
Esperi Caren hoivakodeissa on ilmennut vakavia puutteita ja Valvira keskeytti Kristiinankaupungin yksikön toiminnan potilasturvallisuuden vuoksi. Ylen selvityksen mukaan Attendon hoivakodeissa on epäkohtia ja liian vähän hoitohenkilökuntaa.
Myös ammattijärjestöt ovat raportoineet puutteista hoidon laadussa ja hoitajien liian vähäisestä määrästä. Oppositiopuolueet valmistelevat välikysymystä vanhusten huonolaatuisesta hoidosta.
Julkisuudessa muodostuneesta kuvasta poiketen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) seurantatutkimuksen mukaan yksityiset palveluntuottajat ovat julkisia yksiköitä parempia tehostetussa palveluasumisessa lähes kaikilla laatumittareilla ja usein vielä selvällä marginaalilla.
Kivun hoito selvästi parempaa yksityisellä puolella
THL:n Vanhuspalvelujen tila -seurantatutkimuksen mukaan johtaminen oli ympärivuorokautisessa hoidossa yksityisellä puolella parempaa kaikilla laatumittareilla vuonna 2018.
Tutkimuksen mukaan henkilöstön osaaminen arvoitiin yksityisellä puolella paremmaksi muun muassa kivun hoidossa, ravitsemuksessa, kaatumisten ehkäisyssä, saattohoidossa ja lääkehoidossa. Esimerkiksi henkilöstön osaamisen kivun hoidossa arvioi hyväksi 80,4 prosenttia yksityisellä puolella ja 68 prosenttia julkisella puolella.
Julkisilla toimijoilla on tutkimuksen mukaan jatkuvasti vaikeampi saada sijaisia ja sijaiseksi vastaavan koulutuksen saaneita henkilöitä kuin yksityisillä toimijoilla.
Julkisella puolella vain kolmasosa ulkoilee riittävästi
Asiakkaan hoidon laatua ja saatavuutta arvioitaessa asiakas sai yksityisellä puolella päättää julkista paremmin ylösnousu- ja nukkumaanmenoaikansa, ruokailuaikansa ja peseytymisaikansa. Yksityisellä puolella esimerkiksi 50,4 prosenttia vastasi, että asiakas pääsee riittävästi ulkoilemaan, kun julkisella puolella luku oli 28,3 prosenttia.
Asiakas sai yksityisellä puolella paremmin ne palvelut, joista oli sovittu, työntekijät noudattivat sovittuja aikatauluja ja asiakas sai tarvittaessa nopeasti apua.
Yksityisellä kerättiin myös paremmin palautetta asiakkailta, heidän omaisiltaan ja työntekijöiltä palvelujen laadusta kuin julkisella puolella.
Hoidon laadun ja saatavuuden osalta julkinen toimija sai yksityistä paremmat arvosanat vain siltä osin, kun kysyttiin, onko yksikön toiminnan kehittämisessä mukana asiakasraateja ja vanhusneuvostoja.
THL:n viimeisin seurantatutkimus on toteutettu toukokuussa 2018. Tiedonkeruu lähetettiin kaikkiaan 2158:aan ympärivuorokautista hoivaa ja 938:aan kotihoitoa tarjoavaan toimintayksikköön ympäri Suomen. Yhden hengen yritykset eivät kuuluneet tiedonkeruuseen.
Vastaukset kattavat 71 prosenttia kaikista kotihoidon säännöllisistä asiakkaista ja 95 prosenttia kaikista ympärivuorokautisen hoidon pitkäaikaisasiakkaista.